mammasmat

Direktlänk till inlägg 30 juli 2011

Skrabbelucker - Krabbelurer - Snoobelurer

Av Paula Engström - 30 juli 2011 21:30

Kärt barn har många namn. Första gången jag fick smaka på dem var hos "tant" Inger. Vår "extra" mamma en gång i tiden. De var himmelskt goda tyckte vi barn. Tack Inger!


När jag har tid så gör jag dessa Skrabbelucker till mina barn som älskar dem. Jag vet att det är många som har receptet på dem men eftersom min dotter ska använda min bloggplats till att hämta mammas recept på så lägger jag in även dessa.


Läste lite om just "Skrabbisar" på Wikipedia och där stod såhär:

Skrabbelucker eller krabbelurer, Snoobelurer (det finns också andra benämningar), är en maträtt som är en blandning av pannkakor och sockerkaka. Skrabbeluckerna är gjorda av en smet som liknar pannkakssmet men med bakpulver i och de tillagas i plättpanna. När de är klara kan de doppas i socker och eventuellt i kanel. Det finns även en traditionell österrikisk variant med namnet Kaiserschmarren som innehåller russin och serveras med plommonkompott. Skrabbelucker påminner om vad man i Norge kallar för svelor/sveler eller lapper/lappar och det liknar i mångt och mycket även "American pancakes" där de serveras med rikligt med lönnsirap.


Jag har även hört att detta var fattig sveriges bullar när det kom främmat på besök. Om det är så, så är det roligt att det hängt kvar så pass länge hos oss.


Nu till receptet:

ca. 8 Skrabbelucker


1 ägg
1 dl socker
3 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
3/4 dl mjölk
(om du önskar ha även i 1 tsk vaniljsocker, men det brukar jag inte ha)


Vispa ägg och socker pösigt.

Blanda mjöl, bakpulver och ev. vaniljsocker och blanda detta med äggsmeten och mjölken. Blir en ganska tjock smet.

Smält smör i stekpannan på medelvärme och klicka ut smeten (ca en matsked) i pannan. De sväller rejält i pannan.
Vänd efter nån minut.
Jag brukar trycka lite lätt på "bullarna" och känna efter så att de är något stumma. Då är de klara enligt mig. Alltså inte kletiga inuti. En del önskar dem kletiga men inte vi.
Om du önskar dem sockriga så vänd dem direkt i socker när du tar dem från pannan. Hos oss gör var och en detta.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula Engström - 11 augusti 2012 10:35


Tack Cecilia Hallgren för lite tips på efterrätter som skulle vara enkla att förbereda till studentfirandet vi hade i vårt hem under vår/sommaren.Det är ju alltid knepigt när man inte har tid att stå i köket samtidigt som man ska vara trevlig och ta ...

Av Paula Engström - 10 augusti 2012 12:15


Jag är ibland väldigt lat men ändå vill jag greja lite och då ska det gå snabbt. Ja, och i detta fallet så blir man inte heller kladdig om fingrarna! Det här receptet tror jag att det är dags att du provar om du känner lika dant! ENKLA PHILADE...

Av Paula Engström - 6 april 2012 11:08


"Hittade" lite gravad lax i kylen och funderade på om inte man kunde göra en Jansson på detta. Jag är så förtjust i den "vanliga" Janssons Frestelse så varför inte prova något nytt? Men jag måste ju göra den vanliga också för den kan jag inte vara ut...

Av Paula Engström - 1 april 2012 09:04


Nu Jennie kommer det efterfrågade receptet.Det här brödet bakade jag första gången till min 30-års dag. Det är godast färskt men håller någon dag ytterligare. Går det fler dagar så är det kanon att rosta.   Egentligen bakas det på ett märkligt s...

Av Paula Engström - 1 april 2012 08:49


De här små bakverken ser mer avancerade ut än vad de egentligen är. Tänkte mig att de hade varit perfekta till studentskivan som vi ska ha framöver i år men vi får se. Det kommer kanske att vara ett komplement till andra bakverk. Jag kan inte tänka m...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2011 >>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Skapa flashcards