mammasmat

Direktlänk till inlägg 1 april 2012

Sega Mockabakelser

Av Paula Engström - 1 april 2012 08:49

De här små bakverken ser mer avancerade ut än vad de egentligen är.
Tänkte mig att de hade varit perfekta till studentskivan som vi ska ha framöver i år men vi får se. Det kommer kanske att vara ett komplement till andra bakverk. Jag kan inte tänka mig att det endast bli en sorts bakverk. Det har jag aldrig serverat tror jag. Hihi...

Dehär skapelserna går att frysa in, dock inte med mockagrädden utan endast underdelarna. Så med andra ord bra för den som vill planera.


Du får ut ungefär 8 bakelser på nedanstående recept.

Ugn: 175 grader C.


100 gram mandelmassa

2 ägg

50 gram mandlar

50 gram mörk choklad (70%)

3/4 dl strösocker

2 krm salt

smör


Kanderat mandelhack
25 gram mandlar

2 msk strösocker

1 msk vatten

ev riven mörk choklad (25 gram)


Mockagrädde
2 dl vispgrädde

2,5 msk kallt expressokaffe eller riktigt starkt kaffe

1,5 msk kakao

2 msk florsocker

1 tsk vaniljsocker


Grovriv mandelmssan.

Separera äggulor och äggvitor.

Vispa ihop mandelmassan med äggulorna.

Hacka mandlarna och mandeln fint och rör ner i mandelmassesmeten.


Vispa äggvitorna i en ren skål till ett fast skum. Tillsätt sockret lite i taget medan du vispar och fortsätt vispa till en blank maräng. Vänd försiktigt ner marängen i smeten med mandelmassa.


Smörj 8 formar i en muffinsplåt och lägg en bit bakplåtspapper i bottnen. Har du ingen muffinsplåt kan du även baka bakelserna i dubbla (för stabiliteten) stora muffinsformar.

Fördela smeten i formarna och grädda i mitten av ugnen ca 25-30 minuter eller tills bakelserna börjar kännas fasta när du trycker på dem försiktigt.

Låt svalna i formarna och lossa dem försiktigt med en vass kniv.


Mandelhacket:
Rosta mandlarna i en het, torr panna. Sänk till medelvärme och tillsätt socker och vatten.

Rör om i pannan med en träspatel tills sockret karamelliserats kring nötterna och de är frostade. Häll ut på skärbräda och låt svalna.

Hacka dem grovt.


Mockagrädde:

Vispa grädden fluffig och blanda ner det kalla kaffet.

Vänd ner kakao och socker.

fördela grädden över bakelserna och toppa med mandelhacket och riven choklad.


Mmmmm....  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula Engström - 11 augusti 2012 10:35


Tack Cecilia Hallgren för lite tips på efterrätter som skulle vara enkla att förbereda till studentfirandet vi hade i vårt hem under vår/sommaren.Det är ju alltid knepigt när man inte har tid att stå i köket samtidigt som man ska vara trevlig och ta ...

Av Paula Engström - 10 augusti 2012 12:15


Jag är ibland väldigt lat men ändå vill jag greja lite och då ska det gå snabbt. Ja, och i detta fallet så blir man inte heller kladdig om fingrarna! Det här receptet tror jag att det är dags att du provar om du känner lika dant! ENKLA PHILADE...

Av Paula Engström - 6 april 2012 11:08


"Hittade" lite gravad lax i kylen och funderade på om inte man kunde göra en Jansson på detta. Jag är så förtjust i den "vanliga" Janssons Frestelse så varför inte prova något nytt? Men jag måste ju göra den vanliga också för den kan jag inte vara ut...

Av Paula Engström - 1 april 2012 09:04


Nu Jennie kommer det efterfrågade receptet.Det här brödet bakade jag första gången till min 30-års dag. Det är godast färskt men håller någon dag ytterligare. Går det fler dagar så är det kanon att rosta.   Egentligen bakas det på ett märkligt s...

Av Paula Engström - 1 april 2012 08:39


Den här kolapajen gjorde jag också till vår senaste tillställning. Receptet har jag fått från Josefine på jobbet. Den är ett Mecka för den sötsugna. Enkel och god dessutom.Underbar kolapaj. Den går bra att förbereda dagen innan. Den blir nästan änn...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Ovido - Quiz & Flashcards