mammasmat

Direktlänk till inlägg 31 mars 2012

Bosnisk kaka

Av Paula Engström - 31 mars 2012 20:12

Bosnisk kaka

Det roliga med det här receptet när jag fick det var att allt var beskrivet i matskedar. 13 matskedar socker, 13 matskedar mjölk, 13 matskedar olja.......... så jag mätte upp hur mycket det blev i deciliter. Första gången jag bakade den så körde jag med att räkna matskedar vilket ledde till att jag blev störd och helt plötsligt var jag uppe i 18 matskedar. Not good! Hihi...

Tack snälla Danira för att du delade med dig av detta receptet. Bakade den till Alice kalas och skickade med en bit till svärmor som tyckte denna var godast av de två olika sorter jag sände henne.

Fyllningen ska egentligen vara nyponsylt vilket är svårt att få tag på här i Sverige. Men jag har provat med jordgubbssylt en gång och det gick också bra. Egentligen är det en helt vanlig tårta som blir lite annorlunda om man får tag på nyponsylt.
I välsorterade mataffärer finns balkanutbud och då kan man få tag på nyponmarmelad. Späd ut den något så får du din sylt.

Ugn: 175 grader C

Ingredienser:
5 ägg

2 dl strösocker

2 dl mjölk

2 dl olja

3 msk kakao

4 tsk bakpulver

2 dl vetemjöl

Blanda ägg och socker poröst. Sedan tillsätter du mjölk, olja, kakao och bakpulver. Rör om och sist tillsätts mjölet.
Smörj och bröda en springform ca 20 cm i diameter.
Grädda i 175 grader C i ca 20-25 minuter. Känn med sticka. Låt svalna. Dela den på mitten.

Fyllning:
4-5 dl grädde

200 gram blockchoklad smält

Nyponsylt


Vispa grädden. Mellan kakbottnarna breder du sylten, smält choklad och vispad grädde.
Detta lager kan du även fylla med hackad mörk choklad om du så vill.
Bred choklad blandat med vispgrädde överst och strö över hackad choklad som garnering.
Obs! Se till att chokladen inte är för varm när den blandas med grädden. Då skär det sig.
Denhär kakan står till höger i bakre raden.

 



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula Engström - 11 augusti 2012 10:35


Tack Cecilia Hallgren för lite tips på efterrätter som skulle vara enkla att förbereda till studentfirandet vi hade i vårt hem under vår/sommaren.Det är ju alltid knepigt när man inte har tid att stå i köket samtidigt som man ska vara trevlig och ta ...

Av Paula Engström - 10 augusti 2012 12:15


Jag är ibland väldigt lat men ändå vill jag greja lite och då ska det gå snabbt. Ja, och i detta fallet så blir man inte heller kladdig om fingrarna! Det här receptet tror jag att det är dags att du provar om du känner lika dant! ENKLA PHILADE...

Av Paula Engström - 6 april 2012 11:08


"Hittade" lite gravad lax i kylen och funderade på om inte man kunde göra en Jansson på detta. Jag är så förtjust i den "vanliga" Janssons Frestelse så varför inte prova något nytt? Men jag måste ju göra den vanliga också för den kan jag inte vara ut...

Av Paula Engström - 1 april 2012 09:04


Nu Jennie kommer det efterfrågade receptet.Det här brödet bakade jag första gången till min 30-års dag. Det är godast färskt men håller någon dag ytterligare. Går det fler dagar så är det kanon att rosta.   Egentligen bakas det på ett märkligt s...

Av Paula Engström - 1 april 2012 08:49


De här små bakverken ser mer avancerade ut än vad de egentligen är. Tänkte mig att de hade varit perfekta till studentskivan som vi ska ha framöver i år men vi får se. Det kommer kanske att vara ett komplement till andra bakverk. Jag kan inte tänka m...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Ovido - Quiz & Flashcards