mammasmat

Alla inlägg under april 2011

Av Paula Engström - 25 april 2011 09:23

Det här receptet hittade jag på matklubben.se när vi bodde i vår husvagn sommaren 2010 i Finland. Ibland blir man nästan galen av att man inte kan komma på något att laga. Jag har sådan tur att jag har micro, gasspis och en liten ugn i husvagnen. Men ugnen är så liten att det var ett ståhej att hitta formar som passade. Det här blev en av de rätter jag lagade i den förutom mammas hederliga makaronlåda.


Kycklinggratängen är en absolut favorit hos oss. Älskas av alla i familjen, så även hunden. Hihi... Om du önskar lite mer sting så ta lite sambal oelek efter behag.


Ps. måste bara tala om att persillade är en krydda som Santa Maria tillverkat och finns bland övriga kryddor i kryddhyllan. Den innehåller persilja, vitlök och sälta. Ds.
Lycka till.


Ugn: 200 grader tills osten smält och fått fin färg.

12 dl kokt pasta
400 g kyckling
300 g crème fraiche naturell
2 tsk sambal oelek
3 ½ dl matlagningsgrädde
200 g majs
1 paprika
1 gul lök
Salt
Persillade (rejält)
Paprikakrydda (rejält)
100 g riven ost

Koka upp pastan. Hacka löken och fräs tillsammans med kycklingen som skurits i mindre bitar.
Blanda i allt utom majsen. Låt koka upp i ca 5 min.
Häll pastan i botten av en form. Häll över majs och kycklingmojjan och sist riven ost.
Ställ in i ugnen.


Avnjuts med en sallad.

 

Av Paula Engström - 25 april 2011 08:59

Den här marinaden är mycket god och ju längre du har köttet i marinaden dessto bättre. Jag hade förberett den här fläskfilén 8 timmar före grillning. Det gör inget om den görs redan dagen före. Ju tidigare desto bättre.


Mina fläskfiléer skar jag i mindre delar ca 5 cm långa. Allt för att de skulle få så mycket smak som möjligt men du kan naturligtvis göra helstäkt filé om du så önskar.


Det här receptet är till 3 fläskfiléer


0,5 dl kinesisk soja
1 dl olja
0,6 dl chilisås (typ ketchup)
0,6
rödvin eller rödvinsvinäger
0,5 dl vatten
0,25 dl honung
1 vitlöksklyftor
1 tsk svartpeppar
3 tsk salt

Skär fläskfiléerna i delar och lägg dem i plastpåse. Ta flera om varandra för säkerhets skull ifall någon läcker. Blanda samtliga ingredienser och häll detta i plastpåsen. Vänd påsen under dagen några gånger. Tänk på att inte grilla filéerna för hårt utan de ska vara ljust rosa invändigt.  :)
   

Av Paula Engström - 25 april 2011 08:42

Till grillknytisen igår kväll hade jag även gjort kycklingspett med en marinad av mango chutney. Jag älskar det söta med det salta. Funderade på att en marinad med sweet chili är ju helt underbart god men den här var den jag gjorde.  Den var god den också. :)


4 st kycklingfiléer skärs i mindre bitar.


Marinad:
2 dl mango chutney
1/2 dl olja
2 msk balsamvinäger
2 msk kinesisk soja
2 msk citronsaft
1 tsk sambal oelek
1 pressad vitlök
Ev salt


Blanda alla ingredienser till marinaden. Skär kycklingfiléerna i bitar så får de mer smak runt om när de läggs i marinaden.


Lägg kycklingdelarna i marinaden. Där ska de ligga minst 2 timmar men gärna mer. Ju längre de ligger desto mer sugs smaken in i köttet.

12-16 st grillspett av trä som läggs i vatten en längre tid.

Trä köttet på grillspetten.  Grilla spetten eller stek i ugn cirka 225 grader i cirka 20 min eller stek i grillpanna. 


Provsmaka något spett. Om du anser att det är för sött så salta något precis efter grillning.




Av Paula Engström - 25 april 2011 08:31

Påskhelgen är inte bara påskmat. Påsken 2011 har bjudit på kanonväder i Halland så många har nog passat på att grilla.
Jag och min familj kom överens med min syster Pia och hennes familj om att vi skulle ha lite grillknytis. Jättebra idé om man har mycket omkring sig och inte ska göra allt själv.
Mitt uppdrag var en potatissallad och kött. Här är receptet på potatissalladen.



4-5 personer


1 kg kokt färskpotatis
1 rödlök, grovt hackad
2-3 saltgurkor, grovt hackade
2-3 dl gräddfil
1-1,5 dl majonnäs
1 msk dijonsenap
Salt
Svartpeppar
Kapris
ev. lite färsk gräslök på toppen

 




Av Paula Engström - 19 april 2011 19:47

"Jag gillar inte kassler" Hur ofta har jag inte hört det?
Den här rätten skär du ner kasslern tunt, tunt så man kan säga att man inte behöver ha så ont av kasslern.


En märklig sak råkade jag ut för när jag tillagade den. För att få riktigt god gratäng så använder jag potatis av mjölig sort, så även denna gång men icke blev den så där krämig som den ska vara. Nehe. Den betedde sig som en typisk potatis av fast sort. Hm. Nåja. Nästa gång går det bättre. ;)


Ugn: 200 grader C. ca. 50 minuter eller tills potatisen känns mjuk.


500 gr kassler
8 medelstora potatisar av mjölig sort
2 gula lökar
1 röd paprika
2½ dl grädde
1 dl creme fraiche
1-2 tsk sambal oelek
3 vitlöksklyftor
2 dl parmesan ost
300 g västerbotten ost
Salt
Peppar
Skala och skiva potatisen i ca 1 cm tjocka skivor.

Strimla sedan löken i den storlek man vill ha, jag vill ha lite större bitar så jag delar den på hälften och sedan skivar den i bågar. Lägg potatisskivorna i botten på en ugnssäker form och ha sedan över löken. Strimla paprikan och lägg i formen över löken. Salta och peppra. Det behövs rätt så rejält med salt då potatisen tar sitt. ;)


Ta fram kasslern och skär bort fettet, skär den i stavar eller det man själv önskar. Lägg över kasslern i formen med potatisen och löken.


Blanda sedan grädde, creme fraich och sambal i en skål, pressa i vitlöken. Riv parmesanosten och blanda i den. Häll gräddblandningen i formen över potatisen och kasslern. Lägg över riven västerbotten ost och ställ in i ugnen, grädda tills potatisen är mjuk.


Servera med en god sallad och lantbröd.
Mums!

ps. bilden är suddig just där maten är, sorry, det var inte meningen. ds.


 




Av Paula Engström - 19 april 2011 19:32

Det här receptet poppade upp på Facebook som ett inlägg från matklubben häromveckan. Receptet var inlagt av MaritaE73 - Kvinna 38 år från Åmotsbruk.


Tänkte direkt att aha.... det passar mig som handen i handsken. Och vips så har jag testat det. Hela familjen tyckte om det. Det var väldigt gott.


Receptet innehåller fläskfilé men prova gärna kycling filéer som fungerar alldeles utmärkt. Om du tycker att du vill ha mer sting så öka mängden sambal oelek.


För: 6-8 personer

Ugn: 200 grader C. 45 minuter.


2 fläskfiléer à ca 600 g
(samma mängd kycklingfiléer)
Salt
Peppar
1 brk mascarponeost 250 g
2 grönsaksbuljongtärningar
2 dl crème fraiche naturell
3 dl grädde
1 tsk sambal oelek
1 dl mango chutney
1 stor röd paprika


Skär filén färst på längden, dela sedan längderna på 3-4 bitar vardera. Salta och peppra dem och stek dem till fin färg.

Lägg dem sedan i en ugnsform.
Vispa ihop mascarpone, grädde, crème fraiche, sambal, mango chutney och buljongtärningar och koka ihop.

Skär paprikan i mindre bitar och tillsätt dem i såsen.

Låt koka ett tag och slå det sedan över köttet.

Sätt in i 200 grader varm ugn i 45 minuter.

 

 



Av Paula Engström - 6 april 2011 18:13

Jag vet att det låter märkligt men piimäkakku betyder egentligen filmjölkskaka på finska. Bli inte rädd! Den är god och smakar inte alls filmjölk. Filmjölken gör att den blir saftig och god.


Du kan med detta receptet börja laborera lite själv. Tex kan du göra en morotskaka utav den.


Min mamma gjorde denna kakan ofta. Antagligen för att den är enkel och billig och hon sa alltid att ju äldre filmjölken är desto bättre blir kakan. Så är det säkert. Det mammor säger är alltid rätt, eller hur?


Nu till receptet.


Ugn: 225 grader C


3 kkp (kaffekoppar) filmjölk

1,5 tsk bikarbonat

3 kkp strösocker

5 kkp mjöl

1 kkp smör (150 gram)

1 tsk kanel (kan uteslutas om man så önskar)


Blanda filmjölk och bikarbonat väl. När det stått en stund så blandar man i resten.

Alltsammans hälles i stor ugnsform. Den behöver inte vara smord.

Håll koll på kakan för den börjar bli klar när kanterna lossnar från formen. Stick med provsticka för säkerhets skull.


Göttigt!
 

Av Paula Engström - 3 april 2011 11:04

Någon gång i mitten av 80-talet blev jag bjuden på denna kycklinggryta av en tjej som heter Vicky. Därav namnet. :)


Den ska kryddas mycket med curry och tabasco. Det gör liksom hela rätten. Om du anser att det behövs mer så fega inte. Häll på. Tabasco är en gammal glömd krydda som är värd att prova tycker jag. Köp en flaska och ha stående. Hållbarheten är lång.


6 personer.


1 stor burk konserverade champinjoner

1 gul paprika

1 grönsalladshuvud

4-5 tomater

1 grillad kyckling

3 dl grädde

10-15 droppar tabasco

massor av curry

3 msk tomatpuré

maizenaredning efter behov

salt efter behov


Dela allt i mindre bitar.
Tag lite smör i botten av en kastrull. Lägg i kycklingen, massor av curry och sedan resten av grönsakerna. Låt koka upp. Häll i tabasco. Smaka av med salt och låt puttra ca 15 minuter.


Serveras med ris och sallad.

 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Ovido - Quiz & Flashcards