mammasmat

Alla inlägg under oktober 2011

Av Paula Engström - 16 oktober 2011 10:45

Bounty topparna är helt gudomliga om du gillar Bounty eller kokos vill säga. Jag bjöd på dem på jobbet och det var många som tyckte de smakade jättegott. Någon sa att deras smakade för mycket smör. Tipset är att ta lite mindre smör nästa gång du gör dem. Smaken är som baken. Därför gör jag ett ungefärlig mängd smör i receptet. Själv tar jag den större mängden.

Bounty toppar
ca. 30 st


200 gram kokos (1 påse)

4 dl florsocker
50-75 gram smör

6 msk grädde

200 gram choklad (minst)


Blanda kokos med florsocker, smält smör och grädde. Rör ihop smeten.
Låt smeten stå övertäckt i kylskåpet en stund så den stelnar.
Rulla därefter till små bollar och ställ tillbaka i kylskåpet. Det är inte nödvändigt men det är lättare att de håller ihop när man sedan ska doppa dem i chokladen som du smälter.

Tips. Om du smälter chokladen i microvågsugn så kör 30 sek och blanda chokladen väl och så gör du så tills chokladen smält. Det är lätt att den blir grynig ifall du kör den för hårt i micron.

Lägg gärna topparna i små formar. Denna gång (på bilden) hade jag inga hemma så jag ställde dem på fat att stelna. Förvara topparna i kylskåpet.

Perfekt till att bjuda på ljuspartyn eller andra små tillställningar.

 

Av Paula Engström - 16 oktober 2011 08:04

Min syster Pia har en viss förkärlek för grillkrydda. Jag har en viss misstro till denna krydda men faktiskt tar sig denna krydda ypperligt bra i hennes kebabsås.
Ja, för det är Pias kebabsås jag pratar om nu. Här får du laborera lite för det hela går ut på att du själv smaksätter den efter tycke och smak. Jag ger dit bara lite hänvisning.


Som jag tidigare sagt så är skapades denna bloggen för att min dotter skulle ha tillgång till den när hon flyttar hemifrån och få tag på mammas alla goda recept som hon vill ha. Smickrande, verkligen. ;)


För att ni som kör Gi ska kunna äta den krävs det att ni inte använder några light produkter.


Pias kebabsås

2 dl majonnäs

2 dl creme fraiche

1 msk grilllkrydda

1 tsk socker


Blanda ingredienserna och ställ såsen kall övertäckt med plastfolie tills den ska ätas. Den behöver stå någon stund innan så att smakerna fördelar sig eller exploderar. ;)


Det är grillkrydda och socker du laborerar med för att få till smaken. Lycka till.

 


Av Paula Engström - 16 oktober 2011 07:42

Den här dubbelmarinerade kötträtten älskar min dotter. Jag hade gjort den till hennes 18-årsdag och den uppskattades av fler än bara henne. Det jag tycker man ska göra för att den ska bli riktigt bra är att använda sig av en köttermometer. Planera även den i god tid eftersom den ska göras 2 dagar före serverandet.


Flåt de lite suddiga bilderna. ;)

Ugn: 150 grader C

Ca 6 personer



Dubbelmarinerad fläsk-/oxfilé.

 

800 gram fläsk- eller oxfilé

Smör till stekning

Olivolja till stekning


Marinad dag 1:
2 msk sojasås

1 msk hoisinsås

0,5 tsk salt

2 msk olivolja

1 tsk socker


Marinad dag 2:
1 dl vitvinsvinäger

0,5 dl vatten

2 dl olivolja

1 tsk salt

1 tsk socker

0,5 tsk grovmalen svartpeppar

1-2 finhackade vitlöksklyftor

1 kruka finhackad persilja

0,5 dl hackad kapris (eller hela om det är av mindre sorten)


Börja med att blanda ingredienserna till marinaden (dag 1). Putsa filén fri från hinnor. Lägg filén i dubbla plastpåsar. Häll över marinaden. Knyt ihop påsarna. Låt stå i kylen över natten exempelvis. Har du möjlighet att vända påsen om du marinerar även på dagen, så gör gärna det.


Efter marineringen dag 1 sätts ugnen på 150 grader C. Bryn filén hastigt i en het panna med smör/olja. Lägg över filén på en plåt med kanter. Stick in en stektermometer i den tjockaste köttdelen. Ugnsstek oxfilén tills den har en innertemperatur på 55 grader och fläskfilén tills den har en innertemperatur på 60 grader. I tid är det ca 30 minuter för oxfilén och 50 minuter för fläskfilén. Linda in filén i aluminiumfolie. Ställ i kylen.


Blanda samman marinaden för dag 2.
Skär filén i tunna skivor. Jag brukar skära i 1cm tunna skivor men denna gång skar jag i 0,5 cm tunna skivor för att få mer smak. Lägg köttet i en skål och häll över marinaden. Vänd runt köttet så att det blir jämnt marinerat. Täck med plastfolie och låt stå kallt till strax före servering.


Lägg över filéskivorna på uppläggningsfat och skeda över marinaden.
Lycka till.
 


Av Paula Engström - 16 oktober 2011 07:23

Gråtande god lökpaj serverade jag ihop med andra maträtter på min dotters 18-årsdag. Ihop med den dubbelmarinerade fläskfilén som jag serverade kom den här nog lite i skymundan. Det är mer en vardagsrätt än en festrätt men jag brukar alltid slänga fram något som jag testar så får jag höra vad de säger om det. Själv tyckte jag om den men inte som festrätt utan som lunchrätt.


Ugn: 200 grader C i ca 30 minuter


Gråtande god lökpaj
Pajdeg:
350 gram bröd av typen fyra sädesslag.
50 gram smör
0,5 dl vetemjöl


Smula brödet i en matberedare. Tillsätt mjukt smör och vetemjöl. Arbeta till en jämn smet.
Tryck ut pajdegen i en form ca 24cm i diameter. Helst med löstagbara kanter. Tryck ut degen även upp på kanterna.


Fyllning:
4-6 gula lökar
2 msk olivolja

0,5 dl balsamvinäger

1 tsk kummin

0,5 tsk mald muskot

2 tsk salt

0,5 tsk svartpeppar
150 gram riven ost (förslag emmenthaler + mozzarella)

1 dl färsk persilja

6 ägg

2 dl creme fraiche


Skär löken i ringar. Stek den lägg i oljan tills den mjuknar. Tillsätt balsamvinäger och kryddor. Låt puttra en stund under lock. Låt svalna något.


Blanda en del av den rivna osten i löken och häll blandningen på pajbotten.
Strö över den hackade persiljan och strö över resten av osten.


Blanda ägg med cremefraiche. Häll detta i formen.
Strö över solrosfrön. (Kan uteslutas)


In i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter.
Servera med sallad och bröd.
  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Ovido - Quiz & Flashcards