mammasmat

Alla inlägg under juli 2011

Av Paula Engström - 30 juli 2011 21:30

Kärt barn har många namn. Första gången jag fick smaka på dem var hos "tant" Inger. Vår "extra" mamma en gång i tiden. De var himmelskt goda tyckte vi barn. Tack Inger!


När jag har tid så gör jag dessa Skrabbelucker till mina barn som älskar dem. Jag vet att det är många som har receptet på dem men eftersom min dotter ska använda min bloggplats till att hämta mammas recept på så lägger jag in även dessa.


Läste lite om just "Skrabbisar" på Wikipedia och där stod såhär:

Skrabbelucker eller krabbelurer, Snoobelurer (det finns också andra benämningar), är en maträtt som är en blandning av pannkakor och sockerkaka. Skrabbeluckerna är gjorda av en smet som liknar pannkakssmet men med bakpulver i och de tillagas i plättpanna. När de är klara kan de doppas i socker och eventuellt i kanel. Det finns även en traditionell österrikisk variant med namnet Kaiserschmarren som innehåller russin och serveras med plommonkompott. Skrabbelucker påminner om vad man i Norge kallar för svelor/sveler eller lapper/lappar och det liknar i mångt och mycket även "American pancakes" där de serveras med rikligt med lönnsirap.


Jag har även hört att detta var fattig sveriges bullar när det kom främmat på besök. Om det är så, så är det roligt att det hängt kvar så pass länge hos oss.


Nu till receptet:

ca. 8 Skrabbelucker


1 ägg
1 dl socker
3 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
3/4 dl mjölk
(om du önskar ha även i 1 tsk vaniljsocker, men det brukar jag inte ha)


Vispa ägg och socker pösigt.

Blanda mjöl, bakpulver och ev. vaniljsocker och blanda detta med äggsmeten och mjölken. Blir en ganska tjock smet.

Smält smör i stekpannan på medelvärme och klicka ut smeten (ca en matsked) i pannan. De sväller rejält i pannan.
Vänd efter nån minut.
Jag brukar trycka lite lätt på "bullarna" och känna efter så att de är något stumma. Då är de klara enligt mig. Alltså inte kletiga inuti. En del önskar dem kletiga men inte vi.
Om du önskar dem sockriga så vänd dem direkt i socker när du tar dem från pannan. Hos oss gör var och en detta.

 

Av Paula Engström - 29 juli 2011 08:38

Om du älskar smaken av choklad och sött, gillar seghet och klet, så är den här just till dig.


Vad är en Smore?

 

En smore eller "s'more" är en upplevelse, populär i Nordamerika, som vanligtvis tillagas över öppen eld. S'mores skapas genom att stapla en marshmallow och en kvadrat med choklad mellan två Graham crackers och värmer desserten smörgås tills marshmallow och choklad smälta delvis. S'mores entusiaster har i allmänhet speciella knep som de använder för att skapa den perfekta behandla. Till exempel, istället för att värma hela s'more kan man helt enkelt steka marshmallow på en käpp och sedan lägga till det i choklad och kex Graham.


Den här pajen är en stor typ av S´more kan man säga. Jag hittade receptet av en händelse när jag letade efter något på nätet. Ibland har man tur.


Nu till receptet:

Pajen räcker till ca 15 personer eftersom den är så pass mäktig.

Ugn: 175 grader C ca.30-35 minuter


110 gram rumstempererat smör

0,6 dl muskovadoocker (eller farinsocker

socker

1,25 dl strösocker
1 stort ägg eller 2 små ägg
1 tsk vaniljsocker

3,3 dl vetemjöl

8 digistivekex
1 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
150 gram ljus mjölkchoklad
200 gram mörk choklad
marshmallows


Smöra en ugnssäker form, ca 20 x 20 cm



Vispa ihop smör och socker lite lätt. Tillsätt ägg och vaniljsocker.
Mixa sönder digistivekexen till pulver i t.ex en matberedare, tillsätt mjöl, bakpulver och salt och rör om.
Tillsätt smör blandningen och mixa till en deg.


Dela på degen och pressa ner den ena delen i den smörade formen. Det ser kanske tunt ut men det kommer att jäsa.


Hacka chokladen i ganska stora bitar och blanda med varandra, lägg ut den över hela botten.


Häll på marshmallows som du skurit ner i mindre bitar.





Ta den resten av degen och gör små tunna plattor och täck marshmallowsen. Det gör inget om det inte täcker precis överallt, den jäser ut sig.


Baka i ca 30- 35 minuter i ugn, tills den får lite färg på sig. Om det blir brunt för snabbt så täck den med lite aluminium folie.




Obs. Pajen ska svalna innan den skärs upp.

Servera gärna med vaniljsås eller vaniljglass.

 


 


Av Paula Engström - 3 juli 2011 19:23

För heta dagar för den som inte gillar heta rätter passar en ljummen eller kall krämig pastasallad utmärkt.

Den är matig eftersom den innehåller både kyckling och bacon och du kan blanda i pesto dessutom om du så önskar. För den som inte är förtjust i pesto smakar den utmärkt ändå.

Hemma hos mig har mina flickor fixat denna sallad medans jag var på arbetet. Även de var nöjda med resultatet.


ca 6 personer


500 gram pasta (ex. pastapenne eller skruvar)

2 dl creme fraiche

3 dl gräddfil

1 stor grillad kyckling

3 pkt bacon

1 liten purjolök

2 röda paprikor (eller annar färg om du inte har röda)

200 g fetaost

1 tsk salt

2 krm nymald svartpeppar


Pesto gjord på basilika (kan köpas i affär):
3 vitlöksklyftor

1 kruka basilika

50 g pinjenötter

1 dl olivolja

100 g riven färsk parmesanost

2 krm salt


Koka pastan, spola i kallt vatten och låt rinna av. Blanda med creme fraiche och gräddfil.


Blanda ner peston i pastan om så önskas.

Skär kycklingköttet i bitar.

Stek bacon knaprigt och låt rinna av på hushållspapper.


Ansa och finstrimla purjolöken.

Kärna ur och skär paprikan i bitar.

Skär fetaosten i små tärningar.


Blanda ner allt i pastan.


Garnera med salladsskott & oregano. Servera med färsk baguette o ev. sallad.

 

Av Paula Engström - 3 juli 2011 16:18

Tycker du att man kan äta stark mat trots att det är så varmt utomhus?
Det tycker jag.
Fantastiskt god men het och just hettan styr du själv genom att öka mängden kryddor i rätten.


Räcker till ca 3 personer.


350 gr kycklingfilé
Salt
Peppar
250 gr wokgrönsaker (frysta)
2 dl grädde
1 dl creme fraiche kokbar
2 msk sweet chilisås
1 tsk paprikapulver
1 krm cayennepeppar
1 grönsaksbuljong
1/2 dl salta jordnötter





Strimla kycklingfilén.
Stek den i smör och krydda med salt och peppar.
Tillsätt wokgrönsakerna och stek en lite stund.
Blanda grädde, creme fraiche, sweet chilisås, paprikapulver och cayennepeppar.
Slå i blandningen i pannan.
Smula i buljongen.
Låt det stå och småputtra ca 10 minuter.
Rör ner jordnötterna och låt dem bara bli varma.
Servera med ris och sallad.



 






Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2011 >>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Ovido - Quiz & Flashcards