mammasmat

Alla inlägg under maj 2011

Av Paula Engström - 18 maj 2011 19:18

Gillar man sött och fett så varsågod, den här är till dig! Min äldsta dotter älskar dessa så då och då under årens lopp poppar de upp hos oss. Jag kan ju erkänna att jag inte tycker illa om dem heller. Hihi..


Ugn: 200 grader C i ca 15-20 minuter


175 gram smör

0,5 dl ljus sirap

100 gram ljus muskovadosocker

8 dl havregryn

200 gram vit choklad


Lägg ett bakplåtspapper i en ugnsfastform som är ca 20x30 cm.


Smält smöret i en stor kastrull på svag värme. Blanda ner sirap och socker. Rör om tills sockret löst sig. Mät upp havregryn och rör om. Blanda ner den finhackade chokladen (100 gram).

Smeten är ganska hård. Platta ut den i formen. Det ska bli ett jämnt lager.
Grädda kakan i mitten av ugnen. Skär den medans den är ljummen. Dekorera med smält choklad (100 gram) och frukt såsom physallis och jordgubbar.
(Jag har inte dekorerat med frukt på bilden, men det syns nog) ;)  

Av Paula Engström - 18 maj 2011 19:00

Var ju bara tvungen att prova på att göra en potatissallad med aioli. Tycker verkligen om aioli så varför skulle det inte vara gott i en potatissallad då? Det var det!

I den här salladen skall det vara kryddgurka.

Kryddgurka är en typ av saltgurka. Den går att få tag på i välsorterade affärer med finska varor. Har du inte tillgång till kryddgurka så går det lika bra med saltgurka.



6-8 portioner


1 kg nypotatis

2 dl saltgurka eller kryddgurka

1-2 äpplen

1-2 rödlökar

1 tsk salt

0,5 tsk svartpeppar.

1 dl aioli

2 dl gräddfil


Skär ner allt i tärningar, blanda allt och låt dra.

Skulle du anse att salladen blir för torr så öka mängden aioli och gräddfil.
Servera med kallt kött av något slag.

Smaklig spis. :)

 





Av Paula Engström - 15 maj 2011 14:03

Ibland känns det som om jag lagar mat bara för att jag måste laga mat. Jag vill inte påstå att jag det är tråkigt utan mer som att jag måste prova på om det smakar gott eller inte. Den här rätten var säkert onödig och svår att hantera eftersom den inte kan frysas ner. Men jag får väl bjuda hem någon till mig som får äta upp det jag lagat. ;)


6 personer

Ugn: 175 grader ca 60 minuter eller tills potatisen känns mjuk.


500 gram köttfärs

1 stor purjolök (strimlas)

200-250 gram färska champinjoner (skivas) eller 1 burk skivade champinjoner.

1 msk vetemjöl

1 msk senap

150 gram rökt skinka

1,5 dl köttbuljong

10 stora potatisar (skivade)

3 dl grädde

3 dl riven ost

salt

svartpeppar


Strimla purjo, skiva potatis och tärna skinkan.
Bryn purjo och svamp, tillsätt köttfärsen. Bryn.

Pudra över mjölet och rör om.

Tillsätt senap, skinka, buljong och smaka av med salt och eppar.


Varva potatis, färs och ost. Spara lite ost till topping. Potatis överst.
Slå på grädden och strö över riven ost överst.


Grädda i mitten av ugnen.

Servera med grönsallad.

 


Av Paula Engström - 15 maj 2011 13:54

Vilken underbar smak på biffar! Själv avgudar jag mat från medelhavet och dessa biffar är medelhavet personifierat. Beroende på om du "kör" GI eller "vanligt" så varierar du vad du serverar biffarna till. Själv serveras det helst ugnsbakade grönsaker till dem men denna dag har jag gjort en potatissallad med aioli i. Får se hur bra det går ihop. Biffarna är oavsett tillbehöret helt underbara.


Du får ut ca 10 mindre biffar på följande smet:

100 gram fetaost tärnas

3 tomater tärnas

500 gram nötfärs

1 paket gräslök fryst

1 ägg

1 tsk salt

1 krm svartpeppar

5 soltorkade tomater hackade

2 msk basilika hackad (färsk)

smör till stekning.


Blanda ihop samtliga ingredienser. Forma till små biffar och stek dem i ungefär 2 minuter på varje sida.

 



Av Paula Engström - 8 maj 2011 18:20

Den här goda kakan är en blandning mellan mazarin och rabarberkaka och naturligtvis passade jag på att göra den just nu när jag gjort min första rabarberskörd för året.


Ugn: 200 grader C

Botten:
3 dl vetemjöl

3 msk strösocker

125 gram kallt smör

2 msk pressad citron


Fyllning:

350 gram rabarber

200 gram mandelmassa

100 gram rumsvarmt smör

1 citron, rivet skal

4 ägg

1 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver


Glasyr:

1 dl florsocker

ca 1 msk vatten


Bottnen:
Blanda mjöl och socker i matberedare. Tillsätt smöret i kuber. Mixa ihop till en smulig massa. Tillsätt citronsaften och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en osmord liten långpanna ca 20x30 cm. Nagga pajbottnen med en gaffel. Låt vila i kylen ca 30 minuter. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 minuter.


Fyllning:

Ansa och strimla rabarbern. Riv mandelmassan. Vispa ihop mandelmassa, smör och citronskal. Vispa i äggen ett i taget. Blanda mjöl och bakpulver och blanda ner i smeten. Häll smeten i det förgräddade pajskalet. Fördela rabarbern i smeten.


Grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 25-30 minuter. Känn med en provsticka att kakan är genomgräddad. Låt kakan kallna.


Glasyr:

Blanda florsocker med vatten till en glasyr. Ringla glasyren över kakan strax före servering och skär den i bitar.

 


Av Paula Engström - 8 maj 2011 17:34

För att köra GI väljer du aldrig lättprodukterna utan som i detta receptet Creme Fraiche ska vara av den fetaste sorten.
Kokt bulgur har enligt www.glycemicindex.com ett GI-värde på 46, vilket innebär bra, långsamma kolhydrater precis som couscous.  

Jag som inte äter rejäla portioner delade kycklingfiléerna på hälften och fyllde dem som det anvisas i receptet nedan. Då behöver man inte känna att något går till spillo ifall man inte orkar äta upp.


Nu till receptet för 4 personer.

Ugn: 200 grader C.


600 gram kycklingfiléer

salt

svartpeppar

125 gram halloumiost

basilikablad

ca 8-16 skinkskivor, kallrökta eller lufttorkade.
(16 går det åt ifall man halverar filéerna)


Ajvar relishsås:

2 dl creme fraiche

1 dl ajvar relish, mild

1 vitlöksklyfta

2 krm salt


Bulgur:

3 dl bulgur

6 dl vatten

1 tsk salt

200 gram squash

5 salladslökar

olivolja till stekning


Skär en ficka längs med filén. Salta och peppra runt om. Skär osten i stavar. Lägg dem tillsammans med basilikablad i fickan på filén. Vira runt skinkskivor. Lägg filéerna i en ugnssäker form. Stek kycklingen i mitten av ugnen ca 20-25 min tills innertemperaturen är 68 grader C.


Blanda samman ingredienserna till såsen. Den kan serveras kall eller varm.


Koka upp vatten och salt. Häll i bulguren och koka ca 15 minuter under lock på svag värme tills vätskan kokat in. Tärna under tiden squashen och skiva salladslöken. Fräs squashen i några minuter i olja. Tillsätt löken och låt den fräsa med någon minut. Salta.
Blanda fräset med den färdigkokta bulguren.


Serveras med sallad o bröd.


Av Paula Engström - 8 maj 2011 17:32

Våra rabarber är så stora nu att jag gjort min första skörd!
Det känns som om tiden flyr ifrån mig. När hann de bli så stora?!
Jag brukar skörda hela sommaren och frysa ner för att ha till vintern. Det är nästan som låten "jag lät alla mina maskrosor finnas...." Det är så härligt att äta rabarberpaj på vintern och minnas den goa sommaren. Ett tips jag hörde för många år sedan var att man inte ska bryta eller skära av stjälkarna utan dra upp dem för då kommer det nya med rasande fart. :)


Jag har bakat en rabarber/mazarinkaka samt förberett saften som tar 2 dygn att "mogna". Här är receptet på rabarbersaften som är underbart uppfriskande till sommaren. Den håller inte så länge så jag kan inte göra några stora satser. De ska även förvaras i kylskåp är där vet vi alla finns det ingen extra plats till en massa flaskor. ;)

Receptet fick jag av min arbetsgivares fru


1,5 kg rabarber, sköljda, delade i bitar. De ska inte vara skalade. (men naturligtvis har jag gjort det, för innan jag bestämt att jag skulle göra saft så satt jag ute i solen och rensade dem)

25 gram citronsyra eller vinsyra

1 st citron med skal, tvättad och skivad.


Lägg ingredienserna i en kastrull eller skål och fyll på med kallt vatten så det täcker. Låt stå ca 48 timmar.

Sila saften.

Rör i 1 kg socker/liter avrunnen saft.

OBS Saften ska INTE kokas!

Njutning när den är som bäst!

 

Av Paula Engström - 6 maj 2011 16:11

Den här kalla såsen går jag igång på!



Om jag säger att den är gjord på tonfisk så kommer säkert många att rynka på näsan men gör inte det! Den är underbar helt enkelt. När jag säger att du ska servera den med grillade kycklingfiléer så rynkar du nog ännu mer på näsan för du tänker att du inte kan blanda fisk och fågel. Men det kan du visst!


Såsen serveras med kycklingfilé och kokt potatis, sallad och bröd.

Ps. Jag gör alltid dubbel sats eftersom jag vill ha mycket av den.


enkel sats:

1 burk tonfisk i vatten (200 gram)

3 sardellfiléer

2 dl creme fraiche

2 msk pressad ictron

3 msk kapris

1 tsk salt

1 krm svartpeppar.


Kör allt i matberedaren. Garnera med bladpersilja.
Mmmmmmm......

 




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Ovido - Quiz & Flashcards