mammasmat

Alla inlägg under december 2011

Av Paula Engström - 10 december 2011 09:38

Morotslåda är ytterligare en rätt som äts på julbordet i finland. Den är sötare i smaken så den passar utmärkt till prinskorvar och köttbullar. Prova vettja.

Utav denna sats får du ut 4 st aluminiumformar som är 1,5 liter stora. De går utmärkt att frysa. Tänk bara på att inte fylla dem ända upp till kanten eftersom de sväller i ugnen.


Ugn: 200 grader C


300 gram morot

4 dl färdig risgrynsgröt (utan kanelsmak)

1 ägg

0,5 dl grädde

1 msk socker

1 krm riven muskot

1 tsk salt

1 krm vitpeppar


Smörj formarna.

Skala och riv morötterna, samt riv muskot.

Blanda ner detta i risgrynsgröten tillsammans med socker, salt, vitpeppar, ägg och grädde.
Strö lite ströbröd uppe på formarna och g
rädda mitt i ugnen i ca 45 minuter.

 





 

Av Paula Engström - 10 december 2011 08:54

Den här kålrotslådan äts i samband med julfirandet i finland. Själv tycker jag att den egentligen skulle kunna ätas året runt för den smakar lite som svenskarnas rotmos. Varför inte ta och prova något annorlunda varje år till ditt julbord. På så sätt berikar du dig själv med smakupplevelser. Jag tänker nog ta och googla lite på andra länders julmat och se vad de har att erbjuda mig.

Det finns många recept på kålrotslåda. De flesta innehåller inte potatis men jag som inte tycker om den skarpa smaken på enbart kålrot, blandar gärna i lite potatis i mina lådor.


Men nu till receptet.
Ugn: 150-175 grader C.

ca 1 kg kålrot
200 gr potatis

50 gram smör
1 dl skorpmjöl
4 dl grädde

1/4 tsk mald muskot

1/4 tsk mald vitpeppar

1 tsk salt

2 msk sirap

ev. skorpmjöl till ytan

Skala och skär kålrot/potatis i mindre bitar. Koka dem mjuka i lättsaltat vatten.
Mosa detta och tillsätt smöret. Vispa det luftigt.
Blötlägg skorpmjöl i grädde och tillsätt senare kryddor, grädde och sirapen.

Häll blandningen i smörade formar. Häll inte fullt då det sväller något i ugnen. Det går åt ungefär 3-4 st 1,5 liters formar.
Sätt ugnen på 175 grader och in med formarna i ca 1 timme. Efter det sänker du värmen till 150 grader och gräddar ytterligare 30 minuter.

Om du önskar en knaprigare yta så strö även över lite smörklickar och skorpmjöl.
 


Av Paula Engström - 1 december 2011 18:07

En struva är ett bakverk, en flottyrkokt kaka som i regel bakas på struvjärn. Före oljekokningen doppas struvjärnet i en smetblandning.
Mjöd och struvor är, liksom majvippor, ett fast inslag i vårfirandet på Första maj i Finland. I Sverige äts den mest till julfirandet.

Min kära arbetskamrat Åsa gav mig en kommentar idag om att hon inte trodde att det var någon som längre gjorde struvor. Hennes gamla mormor (tror jag det var) gjorde sådana. Men det finns nog ett fåtal som fortfarande gör det. Om inte annat tycker jag att ni köper er ett järn och sätter igång med en trevlig tradition att just baka struvor. Hela familjen kan vara med på ett hörn för det tar tid att baka dem. Så sätt inte igång när du har ont om just tid.

Jag brukar göra dubbel sats av nedanstående smet men för all del börja med en enkel sats för du får ut många struvor på bara det. Min dubbla sats tog mig ungefär 3 timmar att baka ut och då slängde jag ändå ut det sista i slasken.
Ett järn köper man i välsorterade hushållsaffärer eller mataffärer. Sedan använder jag en fritös för att kunna hålla temperaturen så väl som möjligt och känna mig något så när säker på att inte bränna ner hela huset ifall jag har för hög värme på oljan.
Nehe, nu kör vi!

1,5 dl mjöl

1,5 dl mjölk

1-2 ägg

1 tsk socker

0,5 tsk salt

2 msk Porter (eller vanlig öl)


Rör ut mjölet jämnt i mjölken. Rör i ägg, socker, salt samt porter.
Portern gör struvorna otroligt lätta och porösa och fina i smaken.

Värm frityrolja eller kokosfett i en liten gryta till 180 grader C.
Värm långsamt.
Värm järnet något innan du doppar den i smeten. OBS du ska inte doppa hela järnet i smeten utan låta en liten bit av överkanten vara bar, annars är det svårt att få loss struvan.

Fritera struvan gyllengul. Låt den rinna av på hushållspapper och doppa den i strösocker.

I Finland använder man florsocker som topping.
Lycka till.
  

 

Av Paula Engström - 1 december 2011 17:51

Nu är det jul, här i vårt hus. Julen är kommen hoppfaderallan lej...
Stress, stress, stress. Men låt dig inte nedslås av det.

Den här hösten har varit en aning stressig känns det som men nu är jag på banan igen, lagom för julens inträde.
Först börjar jag med skurna pepparkakor. De här pepparkaksreceptet har jag fått från tant Inger för typ 100 år sedan. Jag tycker själv att de är underbart goda. Inte så starka utan helt enkelt lagom.

Skurna pepparkakor
Ugn: 200 grader C i ca 5 minuter


Dag 1
400 gram smör
2,5 dl socker
1,5 dl sirap

1,5 msk kanel, malen

1,5 msk nejlika, malen

1,5 msk ingefära, malen

2 droppar cedroolja eller rivet skal av en halv citron.

1,5 tsk bikarbonat

1 liter vetemjöl

Smör, socker och sirap värmes. Låt svalna. Blanda sedan i resten och arbeta.
Ställ degen att vila till nästa dag.

Dag 2
Rulla degen till rullar som du ställer in i frysen 1 timme ungefär. De ska vara lagom hårda så du lätt skär dem i tunna skivor. Dessa skivor läggs på bakplåt utan bakplåtspapper. Plåten behöver heller inte smörjas.

Ställ plåten mitt i ugnen ca 5 minuter på 200 graders värme.
Lycka till.

 





Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Ovido - Quiz & Flashcards