mammasmat

Alla inlägg under maj 2011

Av Paula Engström - 1 maj 2011 13:10

Tro det eller ej men min dotter Lisa som prenumererar på Vecko Revyn hittade denna paj i tidningen och önskade att jag skulle tillaga den. Jag har ändrat den något men grunderna är desamma.


Härligt när man får önskemål på något annat än spaghetti och köttfärssås, potatismos och korv eller något annat "vanligt" som vi är så duktiga på här i detta avlånga land.

Dags att försöka göra lite annat kanske än bara det där "vanliga"?


Det är inget konstigt med pajen utan jag tar med den här bara som ett litet tips om vad du kanske ska tillaga inom de närmaste dagarna.


För att du ska få pajen som GI alternativ väljer du istället annat mjöl. Läs nedan.


Broccoli finns idag att tillgå färsk hela året runt. Köper du frusen broccoli står det på förpackningen hur länge du ska koka den. Om du väljer färsk så koka den i lättsaltat vatten ca 5 minuter (tycker jag). Jag vill inte ha något hårt att snaska på. Om du önskar lite mer tuggmotstånd så låt den koka i 2 minuter. Det är ju klart att den kommer att mjukna även i ugnen då den ska stå där i 35 minuter. Nå väl. Jag kokte längre tid och den kändes inte som om den skulle falla isär ändå.

Ugn 200 grader C i 10 minuter samt ytterligare 35 minuter.


Pajdeg icke GI:

125 gram smör

3 dl vetemjöl

1 msk linfrön

2 msk kallt vatten


Pajdeg GI:
0,75 dl rapsolja

3 dl dinkelmjöl

1 msk linfrön

2 msk kallt vatten


Sätt ugnen på 200 grader.

Hacka smör, mjöl och linfrön för hand eller i matberedare, till en grynig blandning. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en smidig deg.
När du blandar olja, dinkelmjöl och linfrön är tillvägagångssättet precis som ovan.
Tryck ut degen i en pajform ca 24 cm i diameter, gärna med löstagbar kant.

Ställ formen i frysen i 10 minuter.

Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 10 minuter.


Fyllning:

250 gram broccoli färsk, eller frusen.

1 purjolök

1 vitlöksklyfta

1msk smör

3 dl riven ost, gärna vällagrad. För de som väljer GI alternativet ska man inte välja något fettsnålt alternativ.


Äggstanning:

6 ägg

3 dl grädde

1-2 tsk salt (beror på hur salt osten är)

1 krm svartpeppar


Skär den färska broccolin så buketterna blir kvar. Dessa kokas enligt anvisning i ovanstående text, 5 minuter i lättsaltat vatten. Låt rinna av. Frusen broccoli kokas enligt anvisning på förpackning.


Ansa och strimla purjolöken. Skala och hacka vitlöken. Fräs all lök i en stekpanna med smör tills den är mjuk men inte tagit färg.


Vispa ihop ägg, mjölk och grädde. Salta och peppra.


Fördela lök, broccoli och riven ost i pajskalet. Häll på äggstanningen. Grädda pajen i mitten av ugnen ca 35 minuter.


Servera med en grönsallad.


Lycka till!

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Ovido - Quiz & Flashcards