mammasmat

Alla inlägg under augusti 2012

Av Paula Engström - 11 augusti 2012 10:35

Tack Cecilia Hallgren för lite tips på efterrätter som skulle vara enkla att förbereda till studentfirandet vi hade i vårt hem under vår/sommaren.

Det är ju alltid knepigt när man inte har tid att stå i köket samtidigt som man ska vara trevlig och ta emot studenten vid skolan, vara ren och fin och ta emot gästerna.

Det här är en av glassarna jag gjorde som vi bara plockade fram lite innan servering. När jag kom tillbaka med andra efterrätter hade till och med en av gästerna petat ner lite flaggor i den. Det är bra med företagsamma gäster. ;)

Jag är lite skeptisk mot köpta maränger eftersom de oftast inte innehåller några äggvitor alls utan är ersatta med något annat. Se ett av mina tidigare inlägg angående detta. Det går lätt att göra maränger själv någon dag innan. Piffa gärna till dem med röd karamellfärg också. Det blir piffigt och bra med hallonen i denna glass.

Egentligen hade det behövs någon skvätt glykossirap för att undvika kristalliseringen som ändå bildas i glassen men den är kanongod ändå. :)


Hallongmaräng glass

Det här behövs:
225 gram frysta hallon / eller färska.

4 dl Kelda vaniljsås
100 gram små maränger.

Garnering:

225 gram hallon

Vispa vaniljsåsen hårt och rör i hallonen.
Varva hallonsmeten med maränger i en rund form med löstagbara kanter.

Frys minst 4 timmar.
Garnera med hallon. Jag garnerade den här  redan innan jag frös den.
Lycka till.
 

Av Paula Engström - 10 augusti 2012 12:15

Jag är ibland väldigt lat men ändå vill jag greja lite och då ska det gå snabbt. Ja, och i detta fallet så blir man inte heller kladdig om fingrarna!

Det här receptet tror jag att det är dags att du provar om du känner lika dant!

ENKLA PHILADELPHIABULLAR I LÅNGPANNA


Ugn: 200 grader C i ca 15-20 minuter


Bulldeg:
150 gram smör
5 dl mjölk
1 paket jäst
1 ägg + 1 ägg till pensling
1 dl strösocker
0,5 tsk salt
10-11 dl vetemjöl

Fyllning:

150 gram smör

2 msk vaniljsocker

3 dl florsocker

100 gram färskost av typen Philadelphiaost.

1 tsk malen kardemumma

Smält smöret i en kastrull, häll sedan i mjölken och låt den bli fingervarm.

Lös upp jästen i vätskan.

Tillsätt ägg, socker och salt.

Häll i vetemjölet lite i taget och arbeta in den i degen.

Arbeta degen en stund till. Jag körde med spatel.

Degen ska vara lös, nästan som smet.

Låt den jäsa i 30 minuter.

Platta sedan ut degen i en smord svart ugnsplåt. Använd gärna lite mjöl i handflatan eftersom degen är kletig.

Gör hål efter hur stora bullar du önskar skära. Förslagsvis 24-48 stycken.

Fördela fyllningen i hålen, ca 1 tsk i varje hål.

Låt jäsa i 15 minuter till.

Pensla med ägg och strö över pärlsocker.

Grädda i 15-20 minuter på 200 grader C.Skär de avsvalnade plåtbullarna i X-antal bullar som du önskar.

Lycka till.

   


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012
>>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Ovido - Quiz & Flashcards