mammasmat

Direktlänk till inlägg 3 april 2011

Vildandbröst med kantarell- vermouth- och västerbottenrisotto

Av Paula Engström - 3 april 2011 06:59

Härligt med människor som vågar prova olika rätter. Stora kramar till klanen Engström som varit mina försökskaniner under helgen.


För att vara på säkra sidan (fall någon inte tycker om en viss rätt) hade jag lagat till potatisgratäng och fläskytterfilé med sky och kapris. Förra gången jag gjorde filé med sky och kapris hade jag fläskfilé. Testade nu fläskytterfilé istället. Min åsikt är att fläskfilé är klart godare men man tager vad man haver.


Om man nu talade sanning om maten så var det gott. Jag tyckte det också. Måste bara påpeka att man är försiktig med hagel  i vildanden så man inte biter sönder någon tand. Kolla igenom köttet ordentligt men tala gärna om för gäster för hagel är inte stort. Jag menar ifall man missar någon som ligger kvar i köttet.


Det är svårt att få tag på färsk svamp vissa delar av året. Men jag gjorde det enkelt för mig och köpte torkad Italiensk kantarell. Frusen fungerar utmärkt, nästan bättre, anser jag. På respektive förpackning finns instruktioner på hur man handhar kantarellerna innan man använder dem i matlagning.


Nu till receptet på vildandbröst och risotton.


4 personer.


600 gram vildand

300 gram avorioris

100 gram västerbottenost

1 st scharlottenlök

1 st vitlöksklyfta

150 gram färska kantareller

1 liter hönsbuljong

2 dl vermouth

2msk hackad bladpersilja


Finhacka löken och vitlöken. Fräs tillsammans med riset i några minuter i lite olivolja och smör tills riset blir nästan genomskinligt. Tillsätt vermouth och låt koka in.


Häll på biljongen så det täcker riset och småkoka i ca 15 minuter. Rör med jämna mellanrum och späd eventuellt med mer buljong.


När riset fortfarande har en liten kärna, dra av kastrullen och lägg på lock.


Fräs kantarellerna, salta och peppra. Lägg dem i risotton tillsammans med örter och ost. Smaka av.


Stek andbrösten i ca 4-5 minuter på varje sida, salta och peppra. Låt sedan vila i några minuter. Tranchera brösten (betyder att du skär dem i fina skivor naturligtvis så tjocka som du vill ha dem hihi... ).


Göttigöttgött. :D
 




 
 
Ingen bild

Jens

8 januari 2012 09:13

Men det står ju inget om att anden skulle kryddas med hagel?

Paula Engström

8 januari 2012 11:02

Nej just det! Glömde det! xD
Var försiktiga med att det kan finnas hagel kvar i just fågelrätter då de skjuts med hagel. ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula Engström - 11 augusti 2012 10:35


Tack Cecilia Hallgren för lite tips på efterrätter som skulle vara enkla att förbereda till studentfirandet vi hade i vårt hem under vår/sommaren.Det är ju alltid knepigt när man inte har tid att stå i köket samtidigt som man ska vara trevlig och ta ...

Av Paula Engström - 10 augusti 2012 12:15


Jag är ibland väldigt lat men ändå vill jag greja lite och då ska det gå snabbt. Ja, och i detta fallet så blir man inte heller kladdig om fingrarna! Det här receptet tror jag att det är dags att du provar om du känner lika dant! ENKLA PHILADE...

Av Paula Engström - 6 april 2012 11:08


"Hittade" lite gravad lax i kylen och funderade på om inte man kunde göra en Jansson på detta. Jag är så förtjust i den "vanliga" Janssons Frestelse så varför inte prova något nytt? Men jag måste ju göra den vanliga också för den kan jag inte vara ut...

Av Paula Engström - 1 april 2012 09:04


Nu Jennie kommer det efterfrågade receptet.Det här brödet bakade jag första gången till min 30-års dag. Det är godast färskt men håller någon dag ytterligare. Går det fler dagar så är det kanon att rosta.   Egentligen bakas det på ett märkligt s...

Av Paula Engström - 1 april 2012 08:49


De här små bakverken ser mer avancerade ut än vad de egentligen är. Tänkte mig att de hade varit perfekta till studentskivan som vi ska ha framöver i år men vi får se. Det kommer kanske att vara ett komplement till andra bakverk. Jag kan inte tänka m...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Ovido - Quiz & Flashcards