mammasmat

Alla inlägg den 5 mars 2011

Av Paula Engström - 5 mars 2011 11:52

Detta receptet har jag nog hittat i tidningen Laga Lätt en gång i tiden. Det känns väldigt lätt i alla fall. Hihi...


Jag som älskar sås har naturligtvis ökat på mängden en aning men man gör som man vill. Men ska jag vara riktigt ärlig så är det snyggare när inte allt badar i sås, eller hur?   
Jag hade inte Kelda ostsås hemma så jag blandade ihop Cantadou Basilika med grädde, mjölk och riven ost. Fungerade alldeles utmärkt. Man tager vad man haver.


De knaperstekta baconen åkte med in i ugnen hos mig istället för att lägga på dem efteråt. Det är ju snyggare att strö över det i slutet men ibland så får man bara skjutsa in i ugnen och glömma resten. Vill man bli av med disken så vill man. ;)


Ugn: 225 grader C i 20 minuter.

 

250 gr fryst  bladspenat

1 gul lök

1 msk smör

1 burk krossade tomater

1 grönsaksbuljong

0,5 - 1 tsk sambal oelek

8 färska lasagneplasttor

2,5 dl Kelda ostsås
1 pkt bacon

 

Tina spenaten och pressa ut vattnet.
Skala och hacka löken, fräs den i smör i gryta.

Rör i spenat, tomatkross, smulad buljong samt sambal oelek.
Låt koka 2 minuter.

Varva lasagneplattor och grönsaksröra i ugnssäker form.

Häll över ostsåsen.
Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter
Strimla baconet, stek det knaprigt. Låt det rinna av på hushållspapper. Strö det över den färdiga pastagrängen.


Servera med sallad.

Av Paula Engström - 5 mars 2011 11:42

Man kan ju undra varför jag är inomhus idag. Det är ju så vackert väder så det är nästan synd och skam. Men jag ska bara....... sen går jag ut en sväng. Hihi...


Jag bakade Daimrutor redan i veckan men hade så bråttom så de blev lite underliga. För stora och så smälte daimströsslet uppe på. Denna gång gav jag den mer tid och gav den större plåt, en ugnsplåt. Då blev det bättre.


På min arbetsplats tyckte de om den och ville ha receptet. Här kommer det. (under bilden)

 

  

Ugn: 200 grader C i ca 25 minuter.


Smeten:
5 ägg

4,5 dl strösocker

4,5 dl vetemjöl

3 tsk bakpulver

2 msk kakao

2 dl vatten

200 gr smör

100 gr Marabou Daim (mjölkchokladkaka med daimbitar)

 

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjölet med bakpulver och kakao och rör ner detta i äggsmeten.
Koka upp vatten och smör tills smöret smälter. Rör ner detta i smeten.
Smöra och bröda en form i storlek av en ugnsplåt.
Häll ner smeten i den.
Hacka daimchoklad och strö över smeten.
Ställ i mitten av ugnen.


Låt svalna.

 

Glasyren:
3,5 dl florsocker

25 gr smör

3 msk starkt kaffe

1 msk kakao

1 tsk vaniljsocker

100 gr Marabou Daim

Hetta upp florsocker, smör, kaffe, vaniljsocker och kakao. Rör till en jämn smet.
Hacka daimchokladen i mindre bitar.
Bred glasyren över kakan när kakan svalnat.
Strö krossad daim över glasyren.


Lycka till.

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Ovido - Quiz & Flashcards