mammasmat

Alla inlägg den 10 februari 2011

Av Paula Engström - 10 februari 2011 18:29

Jag hade ju lovat att återkomma till snickerskake receptet som min arbetskamrat bjöd på. Nu är jag här.


På arbetet härjar magsjuka men jag kan ju inte låta bli dessa kakor för de är gudomliga. Själv har jag klarat mig än så länge men jag känner ett tryck på övre matdelen. Inbillning säkert, eller hur? ;)


För dig som vill testa om du tycker dessa är godare så varsågod, här är receptet.


Snickerskaka no:2


1 burk jordnötssmör
1,5 dl ljus sirap

1 dl strösocker

1 krm salt

1 tsk vaniljsocker

8 dl cornflakes (krossade grovt)

2 dl kokos (torrostade i panna)

200 gr blockchoklad (gärna ljus)

 

Smält smör, socker och sirap men obs att det inte kokar.
Låt svalna en stund.
Häll i resten av ingredienserna, förutom chokladen.
Smält chokladen över vattenbad (jag kör micro)

Platta ut smeten i oljad form 20x30 cm och bred över den smälta chokladen.
Ställ formen i kylen för att svalna.
Går bra att frysa dessutom.


Det är så snålvattnet rinner på mig bara jag skriver in receptet här. Måste nog ta en bit till och lite kaffe också förstås.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Ovido - Quiz & Flashcards