mammasmat

Alla inlägg den 12 februari 2011

Av Paula Engström - 12 februari 2011 11:25

Den här pajen har jag gjort i några år nu. Jag tror jag hittade den i Allt om Mat.


Helt underbart frisk och lätt att göra. Det enda man behöver ha hemma som man kanske inte alltid har är citron, lime och grädde.


Lisa sprang ner och undrade vad jag bakade för något. När jag berättade det så blev hon överväldigad. En av hennes favoriter. Inte heller denna rätt skapar mer plats i vassen på beachen, Christina.

 

Pajen kan med fördel göras någon dag i förväg.


200 grader C i 30 minuter.


Ingredienser:
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 äggula


Fyllning:
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
Rivet skal och pressad saft av 1 lime och 1 citron


Garnering:
1 skivad lime
1 msk florsocker
(Precis före servering)


Låt smöret bli rumsvarmt och rör i hop smör, mjöl och socker. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.

Vispa ägg och socker pösigt. Rör i resten av ingredienserna och häll i pajformen.


Grädda i nedre delen av ugnen, 200 grader, ca 30 min. Låt kallna (minst några timmar i kyl, gärna över natten). Garnera med limeskivor och sikta över florsocker.


Servera med vispad grädde!

  

Av Paula Engström - 12 februari 2011 09:19

Vad gör man inte för sina barn? Hihi....


Har i veckan hört tjat från min äldsta dotter om att hon önskar ha Iransk sallad, för det är ju så gott. Den är god om man tycker om salt gurka för det är egentligen den och majonnäs smaken som känns.

 

Jag fick smaka på denna sallad under det härliga 80-talet och sedan dess har jag gjort den då och då. Främst då kanske på sommaren eftersom det är en kall sallad baserad på potatis och kyckling. Men är man tillräckligt sugen på den så är det skit samma om det är vinter eller sommar, eller hur?


Den här salladen är lika god som mellanlägg i baguetter som den är som enkel sallad. Receptet räcker till bra många baguetter om den används till det.


Receptet räcker till 8 personer som sallad:
1 grillad kyckling finhackas

12 stora kalla potatisar tärnas
8 stora saltgurkor tärnas

ca 1-2 burkar majonnäs (känn dig för tills det är lagom kladdigt)
6 hårdkokta ägg

1 brk ärtor.


Obs. se till att potatisen är av fast sort.

  



Hoppas att du gillar den.

 

 

 

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Ovido - Quiz & Flashcards