mammasmat

Alla inlägg den 16 februari 2011

Av Paula Engström - 16 februari 2011 17:51

 Nu är det slut med några dagars stinkande av vitlök. Alltså byte av maträtt.


Bestämde mig att jag skulle laga något med halloumi eftersom de hade erbjudande på detta när vi var inne på City Gross och handlade häromdagen.


Älskar halloumi. Det är nog sältan, smaken och konsistensen ihop som gör att det passar mig i smaken.


Rätten jag valt går bra att laga med spaghetti också men jag har valt risoni som är en pasta sort som ser ut som ris.


Kom på när jag väl fotograferat och ätit upp portionen att jag glömt skära rödlök. Det var gott utan också. Hihi..


Nu till receptet:
(4 portioner)

3oo gr spaghetti (eller risoni)

3 msk citronjuice

3 msk olivolja

0,5 dl solrosfrön som rostas

1 zucchini (squash)

1 pkt halloumi ost

1,5 tsk salt

1 krm svartpeppar

500 gr körsbärstomater

1 rödlök


Koka spagetti eller risonin. Tillsätt salt.
(spara lite av vattnet som används till dressingen)

Gör dressing genom att rosta solrosfrön. Blanda dessa med olivolja samt citronjuice och peppar. Glöm inte att ta lite spaghetti vatten dessutom.


Grilla zucchini och halloumi som skurits i skivor.


Skär körsbärstomaterna i halvor och rödlöken tunt.

  



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Ovido - Quiz & Flashcards