mammasmat

Alla inlägg den 6 februari 2011

Av Paula Engström - 6 februari 2011 06:45

Blev så sugen i går kväll på en kladdkaka jag gjorde för ett år sedan. Min yngsta dotter har tjatat om att jag ska göra den igen för den var ju så himla god. Eftersom hon kommer hem först idag från en övernattning, blir det en liten trevlig överraskning för henne. 


Ja, i brist på annat, för att bli lite gladare efter Tradera tjafset och i väntan på Mello tog jag tag i den angenäma uppgiften att baka Black & White kladdkaka.


Nedan följer receptet till den.
Ugnstemp på 185 gr C.


150 smör

3 dl socker

1 dl kakao

2 ägg

2 dl mjöl


Smält smöret och rör i sockret, låt smälta ihop.
Blanda i de torra ingredienserna. Rör ner 1 ägg i taget.
Häll över smeten i bröad form med löstagbara kanter.


Grädda i 20 minuter.
Ställ för att svalna utan kant.


Glasyr:
1 dl grädde
50 gr smör
300 gr vit choklad (Jag älskar Fazers vita)
ev. 2 dl hackade eller hyvlade nötter (rostade eller råa)


Koka upp grädde och smör under omrörning.
Tag kastrullen från plattan och rör i chokladen så den smälter.
Sätt på kakformskanten som nu är oljad med rapsolja ex. så släpper kakan lättare.
Häll smeten över kakan. Ställ kakan i kylen så att överdraget stelnar.


Servera gärna med vispad grädde.


  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Ovido - Quiz & Flashcards