mammasmat

Alla inlägg den 20 februari 2011

Av Paula Engström - 20 februari 2011 17:53

Man tager den frukt man haver.


Från början så gjorde jag receptet med blåbär och det var faktiskt lättare för med stora jordgubbar som jag hade i det här fallet var det svårare att skära och få bitarna att se hela och snygga ut.


Tack underbara Kristina Niemelä för detta receptet.
Kesella kan vara rätt dyrt men på Lidl finns 250 gr Kesella med låg fetthalt. Absolut billigt.

 

200 grader C i ca 30 min.


Pajdeg:
100 gram smält smör/margarin

3/4 dl strösocker

1 ägg

2,5 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver


Blanda ihop degen och ställd en i kylskåp ca 30 minuter.

 

Fyllning:
1 dl mjölk

1 pkt (250gr) Kesella (mjölk kvarg)

1 ägg

1 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

ca 3dl blåbär eller ta den frukt du har


Tryck ut pajdegen i en form med löstagbara kanter.
Rör ihop allt till fyllningen förutom frukten.
Lägg frukten i botten av formen och häll på fyllningen.


Pajen är verkligen frisk.

Lycka till.

 

  

 

Av Paula Engström - 20 februari 2011 17:41

Det här receptet fick jag tillgång till genom en arbetskamrat till mig. Det är ett underbar rätt. Kassler kan jag känna blir lite segt när det tillagas. I den här gratängen blir den däremot mör och fin trots att den inte tillagas så länge i ugn.


Våga prova - det är värt det. Lycka till.


225 grader C i 15-20 min.

4 port.

 

2 dl okokt ris

1 knippe persilja

1 knippe gräslök

400 gr kassler

150 gr okst i skivor. (jag tar riven ost och lägger överst i formen)


Paprikasås:
2 msk margarin

1 tsk paprikapulver

1-2 röda paprikor

2 msk vetemjöl

4 dl buljong

0,5 msk pressad citron

0,5 dl grädde

salt och peppar efter smak

 

Koka riset enligt anvisning. Blanda i persilja och gräslök och häll risblandningen i en ugnsfast form.
Skär kasslern i tunna skivor och lägg omlott i formen över riset.
(Om du väljer att varva ost skivor så gör du det mellan lager av kassler)


Såsen; smält margarinet, rör ner paprikapulvret. Skölj, kärna ur och strimla paprikan. Fräs den enkort stund i fettet. Rör ner mjölet och späd med buljong, citron och grädde. Smaka av med salt och peppar. Koka 3-5 minuter.


Häll såsen över kasslern i formen.
( I detta läget strör jag över riven ost eftersom jag inte varvar osten mellan kasslern.)

 

Gratinera i mitten av ugn 15-20 minuter i ca 225 grader C.


  

 

Servera gratängen med en god sallad och ex. grekiskt lantbröd.

Av Paula Engström - 20 februari 2011 12:48

Ja verkligen den, energin, är tillbaka. Alla dagar efter jul- och nyårshelgen har liksom bara suddats ut i ett töcken. Sitter och undrar vad det beror på. Har det varit för mycket övertidsarbete eller är det mörkret som gjort att man bara säckat ihop?

Nåja, här är den nu, mitt energiknippe.

Gårdagen gick åt till att städa rejält, dvs att torka av skåpsluckor, putsa fönster invändigt, dammsuga och torka golv. Samtidigt är det ju en massa annat som görs. Det är så härligt efteråt.

Vanligtvis så blir det då ingenting gjort på söndagen men joho, denna söndag var jag också pigg. Kanske är det solen?

Idag söndag hade jag redan före 10 lagat ett mål mat som ska frysas in och före 12 hade jag även gjort en kesella paj med jordgubbar. Det är fantastiskt. Jag njuter verkligen. Hux flux var jag på övervåningen och strök tvätt som poppat fram efter att jag tvättade igår. Nu har jag beslutat mig för att jag måste byta ut tyget på strykbrädan för jag har ju ett snyggt strykjärn nu också.

Potatismoset och pilsnerkorven är på G på spisen och livet känns bara helt underbart härligt! Visst är det? <3

En liten bild på mitt nya strykjärn. Turbojärnet. Faktiskt riktigt bra. Jag gick på reklamen, eller rättare sagt min yngsta dotter har gjort det så hon rekommenderade att jag skulle köpa denna. Äldsta dottern menar på att den är värd varenda penny. ;)

  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Ovido - Quiz & Flashcards