mammasmat

Alla inlägg den 4 februari 2011

Av Paula Engström - 4 februari 2011 14:06

Idag blev vi bjudna på denna Snickerskaka på jobbet. Det var vår arbetskamrat vars tjej gjort den. Den var helt underbar. Godare än själva Snickersen själv var den. Värd att prova. Det receptet kommer jag att lägga ut senare ifall det är annorlunda än det som jag lägger ut nu. Jag bakade i alla fall också en Snickerskaka för jag var ju bara tvungen. Den blev också kanongod.

 

2 dl sirap
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl cocos
1 burk jordnötssmör
10 dl cornflakes

Garnering:
ca 300gram blockchoklad

 

Blanda allt utom cornflakesen i en kastrull under uppvärmning.
När smeten är varm, tillsätt cornflakesen. Blanda ordentligt. Bred ut smeten i en form ca 20 x 30 cm. Låt svalna något.
Smält sedan blockchoklad ca 400 g, och bred ut detta ovanpå kakan i formen.
Låt chokladen stelna, skär sedan kakan i lämpliga bitar.

  


Av Paula Engström - 4 februari 2011 13:42

När jag var och handlade mat sist så tittade jag på extrapriser för att få lite tips om vad jag ska laga för mat. Gissa vad jag hittade?! Jo, falukorv! En underskattad korv som är helt underbar i denna rätt. Du kan naturligtvis använda annan korv också men det är falukorv som det egentligen ska vara.


Naturligtvis hittade jag annat också men jag är så sugen på just denna rätt. Prova du med. Helt enkelt underbar!


Rätten räcker till 4 personer (rejäla portioner)


Couscous:
4 dl vatten kokas med
1 grönsaksbuljongtärning och

1 msk smör.
Dra kastrullen från värmen när vattnet kokat upp.

Häll i 3,5 dl couscous.
Hacka 1 rödlök och

2 tomater och

1 knippe gräslök.
Detta blandas med couscousen när couscousen svällt upp.


Senapssås:
(Jag brukar dubblera detta receptet för jag älskar sås)
1 dl vispgrädde

1 dl vatten

1 msk vetemjöl

1 grönsaksbuljongtärning

1 pressad vitlöksklyfta

2-3 msk dijonsenap (jag tar 4 för det ska vara salt tycker jag)
hackad gräslök.

 

Stek sedan falukorvs slantar, gärna i grillplannan.


Smaklig måltid.

  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Klocka

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

GI recept

För något år sedan hade jag en intensiv period av GI vänlig mat. Fantastiskt vad bra jag mådde. Jag kommer under den här avdelningen att lägga upp de recept som tillkom under den tiden.  


Ovido - Quiz & Flashcards